Znacznik canvas – podstawowe informacje

ZSZ im. J. Ruszkowskiego w Pułtusku

Created with Sketch.

Znacznik canvas – podstawowe informacje

Obiekt <canvas> jest kontenerem graficznym, pozwalającym na rysowanie za pomocą języków skryptowych (zwykle JavaScript). Sam element <canvas> pozwala jedynie na zdefiniowanie przestrzeni do rysowania.

Do czego służy ten znacznik?

Znacznik <canvas> w połączeniu z językiem programowania JavaScript służy do rysowania grafik na stronie, sam znacznik jednak odpowiada tylko za sam kontener na grafikę.


Ważna informacja: Zawsze dodawaj atrybut „id” do tego znacznika, a także „width” (określające szerokość) oraz „height” (określające wysokość). Aby dodać obramowanie, użyj atrybutu „style”.

Jak działa ten znacznik?

Rysowanie na canvas polega na pobraniu elementu za pomocą jednej z dostępnych funkcji np. getElementById() oraz pobranie jego zawartości (context). Gdy już posiadamy te elementy, możemy rysować dowolne rzeczy za pomocą dostępnych w JavaScript.

Przykłady użycia znacznika

Narysowanie linii



Użyty kod HTML: <canvas id="myCanvas" width="200" height="100" style="border:1px solid #000000;"> </canvas>>
Użyty kod JavaScript var c = document.getElementById("myCanvas"); var ctx = c.getContext("2d"); ctx.moveTo(0, 0); ctx.lineTo(200, 100); ctx.stroke();

GDZIE:


c.getContext(„2d”); – Przekazując do tego elementu wartość „2d” decydujemy się na rysowanie w dwóch wymiarach. Niestety na chwilę obecną nie ma innych opcji do wpisania w tym miejscu.


ctx.moveTo(0, 0); – Ustala początkowy punkt linii.

ctx.lineTo(200, 100); – Ustala końcowy punkt linii.

ctx.stroke(); – Odpowiada za narysowanie linii.

Narysowanie koła



Użyty kod HTML: <canvas id="myCanvas2" width="200" height="100" style="border:1px solid #000000;"> </canvas>
Użyty kod JavaScript: var c = document.getElementById("myCanvas2"); var ctx = c.getContext("2d"); ctx.arc(95, 50, 40, 0, 2 * Math.PI); ctx.stroke();

GDZIE:

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *